NoteBLOG – Za týden začíná jaro?

Za týden začíná jaro? (14.03.2006)

Tak nám za týden začíná jaro. Tedy - bohužel prozatím pouze podle kalendáře. Ale i když je letošní zima údajně druhá v řadě desetiletého nastupujícího období dlouhých a tuhých zim, je přece jen daleko krutější než ta loňská. To dokumentuje snímek, pořízený zhruba před rokem na naší zahrádce, a to 18. března. Tehdy už bylo po sněhu a pod okny nám kvetly sněženky. Už teď je jasné, že letošní 18. březen bude zřejmě stále ještě mrznout a na zahrádce leží a stále bude ležet neskutečná vrstva a navršené hromady sněhu. Ta zima snad nikdy neskončí. Stabilní mrazivé počasí spolu s pravidelnými příděly "toho bílého svinstva" (jak ho trefně nazval Jarek Nohavica ve své aktuální písni) trvající nepřetržitě několik měsíců ve mě vyvolává chmurné, tísnivé pocity, neboť jarní počasí je stále v nedohlednu. Přitom stačí popojet několik desítek kilometrů a je po sněhu - v sobotu jsme byli v Chrudimi a v Pardubicích, kde nebylo po sněhu ani památky. Nedá se samozřejmě dělat vůbec nic, jen se opět chopit lopaty či prohrnovače a pustit se do další směny té sisyfovské práce s udržováním schůdnosti a pojízdnosti komunikací v okolí našeho domu. A co pak? Stačí se v tomto případě řídit příslovím - březen, za kamna vlezem.

Závěrem jedna rada - Neosvěžujte se nikdy lízáním sněhu! V Murphyho zákonech jsem totiž nalezl následující moudro:

Urineův zákon:

I ten nejčistší sníh na vrcholcích hor, kam lidská noha zřídkakdy zavítá, obsahuje přinejmenším kamzičí moč.

Vomitův dodatek:

O sněhu před vaším domem či hotelem ani nemluvě.

Komentáře

1. komentář napsal(a) jakub dne 15.03.2006 v 10:35

Já si myslím, že sníh je všude. Obvykle se na trase Chotěboř - Praha drží sníh maximálně do Golčova Jeníkova. A teď? I v Praze je 15-25 cm podle lokality. Sodoma Gomora...

2. komentář napsal(a) Patrik F. dne 15.03.2006 v 17:50

Měl bych jen takovou poznámečku. Dnes u mě byl příbuzný, který jezdí pracovně po celé republice. A řekl mi, že v Chotěboři je absolutně nejvíc sněhu ze všech měst. Takové mantinely v ulicích nikde jinde nejsou. Tak nevím, jak to brát...

3. komentář napsal(a) roman dne 15.03.2006 v 20:02

To není počasím.

4. komentář napsal(a) Patrik F. dne 15.03.2006 v 20:11

No já to jen nechtěl říci na "plnou hubu".....

5. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 16.03.2006 v 08:38

A co tím básníci chtěli říci? Za dávných časů se peníze ze státního rozpočtu rozdělovaly podle různých ukazatelů, včetně nadmořské výšky. Bylo to rozumné, protože nejde jen o náklady na úklid sněhu, ale také na odstraňování škod, které zima napáchá na budovách i na komunikacích, případně na zeleni, a také jde o zvýšené náklady na nové stavby (dražší střecha, která musí podle sněhové mapy unést více sněhu). To však už dávno neplatí, jediným kritériem je počet obyvatel. Takže Chotěboř dostává na úklid sněhu úplně stejné množství peněz jako Čáslav, kde znají sníh jen z televize a z babiččina vyprávění. Obě města dostávají stejně peněz na opravy komunikací po zimě, aniž by někdo měřil, které město jich má víc (určitě Chotěboř, protože k ní patří ještě 8 dalších vesnic), a aniž by někdo zohledňoval, ve kterém městě budou po zimě komunikace víc rozbité. Tento systém je jednou z příčin bídy Chotěboře. Miliony, které Čáslav ušetří na zimě, může každý rok investovat do nějaké nové stavby, hřiště, rekonstrukce kina, prostě do věcí, na které se Chotěboři pravidelně nedostává. Díry ve vozovkách a v chodnících opravit musíme, ty se samy neopraví, naopak, velice rychle se zvětšují. Sníh však dříve nebo později roztaje sám a v létě už si na něj nikdo ani nevzpomene. Proto ho odstraňujeme pouze v míře nezbytně nutné a snažíme se co nejvíc šetřit. I tak už jsme vyčerpali objem peněz schválený zastupitelstvem na toto čtvrtletí a "půjčujeme si" z listopadu a z prosince.

6. komentář napsal(a) roman dne 16.03.2006 v 09:18

Pane tak teď na rovinu - jde o to, že když je hodně sněhu, tak se musí uklidit. Je smůla, že panují idiotská přerozdělovací pravidla, ale jste členem strany, která je pomáhala zavádět, tak se na to stále nevymlouvejte! Čáslav má holt kliku a my smůlu - Vaším přistupem k věci tuplovanou! Chlubit se, že se podařilo oproti ostatním městům ušetřit na úklidu snehu 2 milióny, jak bylo uváděno v jednom z příspěvků pana Císaře by mělo smysl pouze v případě, že by ten sníh i přes úsporu byl uklizen! Ušetřít na něčem tím, že to neudělám umí každý - a lze tak ušetřit hodně peněz! Situace se sněhem v Chotěboři je prostě kritická. Proč jste dělali jednosměrky - kvůli sněhu - když jsou dnes všechny ulice jednosměrné!A pane, na to, že se na sníh zapomene se moc nespoléhejte! Nakonec v červnu budete sám svědkem schopnosti občanů na sníh zapomenout, či si na něj naopak vzpomenout!

7. komentář napsal(a) Jirka C. dne 16.03.2006 v 10:12

Myslím si, že tady zbytečně nasazujete konfrontační tón. Přístup vedení města si vykládáte tak, že město "ušetřilo" na tom, že neuklidilo sníh v ulicích. Není tomu tak. Město nic neušetřilo, to ani nebylo nikde řečeno či napsáno. Podařilo se "pouze" nastavit rozsah úklidových prací tak, že město nebude muset narychlo shánět další 2 miliony. Je mi jasné, že lze rychle zplodit další desítky protiargumentů a donekonečna láteřit nad hromadami sněhu v ulicích a sdělovat další osobní názory na to, jak se to či ono mělo udělat. Ale je to pohled pouze z jedné strany. Budu velice rád, když další obyvatelé Chotěboře poznají i ten pohled a možnosti strany druhé, jak jsem již dříve psal. Letos k tomu mají všichni příležitost.

8. komentář napsal(a) Patrik F. dne 16.03.2006 v 10:37

Tak já osobně nevím jak je to s ušetřením nebo neušetřením. Jen jsem prostě "vypustil" info, které mi bylo sděleno. Myslím, že jsem dostatečně soudný na to, abych věděl, že měšec není bezedný, ale selským rozumem jde vždycky to nejhorší vyřešit. A nemusí to každý hned brát osobně a brát vinu na sebe. Mluvím o ulicích, kde není jednosměrka a díky sněhu se nedá projet oběma směry a v půli se potkají dvě auta... Mluvím o řidičích, kteří své rachotiny nechají celou zimu stát zasněžené u chodníku, takže není možnost odvozu sněhu a špatně se potom projíždí, mluvím o lajdáckém přístupu NĚKTERÝCH lidí, kteří sníh vyhrnují. Mluvím o kupách, těch opravdu extrémních, např. na křižovatkách, které ohrožují bezpečnost silničního provozu, atd. atd.

9. komentář napsal(a) roman dne 16.03.2006 v 10:58

"Podařilo se "pouze" nastavit rozsah úklidových prací tak, že město nebude muset narychlo shánět další 2 miliony" - tzn. město ušetřilo 2 miliony na úklidu sněhu. Nevím v čem jsem s Vámi v rozporu. A samořejmě platí, že město neuklidilo sníh v ulicích - kdyby ho totiž, pane, uklidilo, tak by tam asi nebyl, ne?

10. komentář napsal(a) Jirka C. dne 16.03.2006 v 11:25

Je to slovíčkaření, ale podstata problémů tohoto druhu je na podstatně delší diskuzi, které se samozřejmě nebráním. O peníze jde jako obvykle až v první řadě.

11. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 16.03.2006 v 14:39

Uklidit sníh úplně by stálo několik milionů. To by znamenalo buď další úvěr nebo drastické škrty v rozpočtu. Například uzavření jeslí, úplné zrušení všech dotací sportovním oddílům a neziskovým organizacím nebo vyškrtnutí všech plánovaných oprav ulic a chodníků. Tady už se 15 let jenom hledá, kde a na čem ušetřit, takže celý rozpočet města je za ty roky tak sešněrovaný a utažený na doraz, že už jenom těžko najdete další rezervu, aniž byste museli něco zásadního úplně zrušit. Chotěboři nepomůžou úspory, Chotěboři už pomůžou jedině vyšší příjmy. A to je ten kámen úrazu, protože vyhlídka na vyšší příjmy je veškerá žádná. Naopak! Nové daňové zákony, které všichni tak hlasitě uvítali (snížení daní), znamenají jen pro Chotěboř, že letos dostaneme od státu o 4 miliony méně!

12. komentář napsal(a) Xman dne 16.03.2006 v 14:50

Aspoň je vidět,jací jsou lidé tam na úřadě,když se 15 let hledá kde uštřit.Měli by jste raději hledat,jak peníze do města dostat.Ty vaše kecy o tom jaký jsme chudáci mě doopravdy už dosávají do stavu,kdy si o vás přestávám myslet,že jste normální člověk.

13. komentář napsal(a) roman dne 16.03.2006 v 15:03

Co jste Vy, potažmo Vaše strana udělal proto, aby se situace se špatnými zákony změnila? Sdružily se postižené obce a společně postupují? Bombardujete ministerstvo financí stížnostmi? Když tady byl JUDr. Sobotka, toho času ministr financí, postěžoval si mu někdo? Píšete o tom do novin, snažíte se dostat do televize? Odmítáte plnit státu různé nesmyslné povinnosti s odkazem na nedostatek financí? Navrhli jste státu aby z nás sejmul břímě malého okresu? Zrušili jste jesle pro 6 dětí? Zvyšujete drasticky místní poplatky i přes nepopularitu tohoto kroku? Zastavili jste přípravu nesmyslných projektů? Řekli jste státu ať si kasárna v Bílku strčí za klobouk? Zakázali jste průjezd kamiónů Chotěboří s odkazem na havarijní stav komunikací? Šprajcli jste se alespoň trochu? Anebo si stále myslíte, že ti panáci nahoře pro nás něco udělají?

14. komentář napsal(a) Patrik F. dne 16.03.2006 v 15:17

Já ještě jednou opakuji, že tu nikdo nechce, aby Chotěboř byla zcela uklizená od sněhu. Je zima, sněží a se sněhem člověk musí počítat. Zvlášť v těchto končinách. Jde o to, že to ale nemusí být zase až tak extrém, aby si člověk musel klepat na čelo při pomyšlení na určité lidi... Už se opakuji po milionté. U práce to chce přemýšlet. Na kolik peněz by to město přišlo, kdyby dalo dočasně jednosměrku do více ulic, kdyby odstranilo sníh z křižovatek, kde přes něj není vidět (zase tolik jich nebude), kdyby ten kdo prohrnuje prohrnul tak, aby neudělal víc škody než užitku. Nepaušalizuji! Mluvím o pár situacích! Ale naštve to. No a když se to pak všechno sečte, plus když se párkrát málem přerazím na ledovatce, která má být posypaná když klouže v sobotu a ne až v pondělí, když si si x-krát cvičně musím ve sněžných kolejích zacouvat 50 metrů, protože se nemám jak vyhnout, když mi pluh skoro denně nahrne sníh před garáž tak, že prostě nevyjedu, tak pár námitek určitě řeknu...

15. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 16.03.2006 v 20:34

To Xman: Na radnici jsem teprve 3 roky, ale docela mě překvapuje, že spousta lidí v Chotěboři nechce pohlédnout pravdě do očí. Stále se dožadují něčeho, co je nereálné, na co Chotěboř prostě nemá. Dostat do města peníze opravdu není jednoduché. Město není podnikatel a většinu příjmů striktně určuje stát. Občas se podaří nějaký milionek navíc přes strýčka poslance, ale to je asi všechno. K evropským i jiným dotacím samozřejmě musíte mít finanční spoluúčast a úplně nejdřív velký úvěr na předfinancování. Budujeme průmyslovou zónu, připravujeme parcely pro rodinné domky, dotlačili jsme kraj, aby zařadil mezi priority rekonstrukci silnice do havlíčkova Brodu, máme projekt na oživení cestovního ruchu, ale víc se asi dělat nedá. Výchozí majetek města, se kterým by se dalo "podnikat", byl opravdu mizerný. Ani lesy ani pozemky ani nerostné suroviny ani nemovitosti. Pokud máte nějaký nápad, jak dostat do města peníze, sem s ním! Za celých 16 let ještě nikdo na nic pořádného nepřišel, budete první.

16. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 16.03.2006 v 20:48

To ROman: Naše strana má v parlamentu sílu, která odpovídá tomu, že má pouhých 10 procent poslanců. A ve vládě zase tomu, že neovládá klíčová ministerstva. I v politice platí, že psí hlas do nebe nejde. Svaz měst a obcí je naprosto nefunkční organizace, která se zmítá protichůdnými zájmy malých a velkých měst, Prahy, malých a velkých vesnic. Pan ministr financí se Chotěboří prohnal tak rychle, že nikoho nepustil ke slovu a v pár minutách byl zase pryč. Znovu opakuji, že psí hlas do nebe nejde. Povinnosti plnit musíme, jsou tam velké finanční sankce. Malý okres snad Chotěboř chtěla kvůli prestiži, ne? Co by za to jiná města dala. Například Přibyslav nebo Ledeč nad Sázavou. Něco to ale stojí. Umíte si představit, že zastupitelé odhlasují drastické zvýšení poplatků? Přijďte se někdy na zasedání zastupitelstva podívat a poslechnout si diskuzi zastupitelů! Zakázat průjezd kamionů opravdu není v pravomoci města. Ty komunikace nejsou naše, ale kraje Vysočina (včetně sněhu na nich a kolem nich). A byla by to pěkná pitomost. Místní firmy by nám určitě poděkovaly. Nejspíš by okamžitě město zažalovaly o náhradu škod! Kasárna na Bílku zatím města nejsou a nikdo dnes nedokáže posoudit, zda bude lépe, když je město převezme nebo nechá být. Jinak Vaši fantazii obdivuji. Těším se, že budete na podzim úspěšně kandidovat ve volbách!

17. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 16.03.2006 v 20:54

To Patrik F. Značky jsou opravdu drahé, i ty přenosné. Jejich umístění předchází poměrně složitý schvalovací proces, do kterého se zapojuje dopravní inspektorát. I dočasné objížďky se připravují několik měsíců dopředu, pokud nejde o ojedinělou havárii, která se řeší operativně. Samozřejmě záleží na šikovnosti lidí, kteří práci dělají. No, oni se zrovna do TELESu nehrnou, protože je nijak dobře neplatí. To víte, město má málo peněz. To je prostě pořád dokola. Ideální by bylo, kdyby za pluhem chodil chlap s lopatou a dočišťoval za ním terén. Ale na toho chlapa zase nejsou peníze....

18. komentář napsal(a) roman dne 16.03.2006 v 21:15

Ujišťuji Vás, že kandidovat nebudu - sám jste přece říkal, že vedení radnice musí být stabilní a nemělo by se měnit po každých volbách. Já se naopak těším, že Vy svoji pozici obhájíte a v dalším volebním období nám dokážete, že stabilita vedení přinese městu prosperitu!

19. komentář napsal(a) Patrik F. dne 16.03.2006 v 23:20

Co je to drahá značka? Proč je schvalovací proces složitý? Někdo ho musel nastavit. Tuny sněhu sice nejsou havárie, ale myslím, že by se to dalo brát jako kalamita a tudíž by se daly některé věci řešit operativně v rámci nějakého krizového plánu. Nevím. Prostě se mi nelíbí dopředu odmítavý přístup. A co se týče zaměstnanců TELESu - je každého věc, čím se živí. Každopádně každý zaměstnanec má svého nadřízeného, který je za jejich práci zodpovědný. A ten má taky svého nadřízeného. Chlap s lopatou za pluhem je samozřejmě nesmysl. Pokud někdo nedokáže svou práci udělat pořádně, musí odejít. Nahraditelný je každý a výše platu pro mě není argument. Opravdu mi nepřijde vhodné všechno hned otáčet na peníze. Přijde mi už fakt dětinské vyjmenovávat konkrétní situace a dokazovat, jak to udělat, aby se nečerpaly ty obrovské peníze jak vy říkáte. Když nejsou, člověk si prostě musí poradit jinak. Tím je schopný... Už tady ale mlátíme prázdnou slámu.

20. komentář napsal(a) Václav Pravda dne 17.03.2006 v 02:21

Situace je nastavena, je zbytečné řešit, co by kdyby. Přesto jsou města, která i s málem dokáží více. Nutnou podmínkou je ovšem řešení hledat a ne jen kňučet. Bohužel už několik let od stávajícího vedení neslyšíme nápady a návrhy, ale jen to kňučení. Romane, myslím, že zrovna ty a pár dalších byste opravdu měli zvážit kandidaturu.

21. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 17.03.2006 v 13:55

Když je potřeba udělat nějaká práce, jde to dvěma způsoby: zadarmo a za peníze. Peněz je málo a zadarmo už dneska dělá jen pár nadšenců v rámci nějakého spolku. A ještě ne každého. Například fotbalistům vůbec nevadí, že jim teče voda ze střechy do nových kabin. Přitom by stačilo, aby jeden člověk vzal na hodinu do ruky lopatu a shodil sníh ze střechy. Střecha je rovná a nízká, takže tam není žádný problém. Město dotuje fotbal statisícovými částkami, nové kabiny stály v roce 2003 skoro 2 miliony, ale pan správce si nedokáže pohlídat ani sníh na střeše. To se pak špatně spolupracuje, když si každý myslí, že město je dojná kráva a chodí s nataženou dlaní: "Město dej!" A brigády v rámci akce "Z" vyšly z módy v roce 1989. Nebo jestli máte na mysli skrytý sponzoring typu za stavební zakázku peníze hokejovému klubu, tak to většinou končívá u soudu. S věcmi jako je korupce, protekce, atd. nechceme mít nic společného. Jenže zadarmo vám dneska nikdo nic nedá, zadarmo ani kuře nehrabe a v Chotěboři už vůbec ne. Čestnou výjimkou jsou některé spolky a neziskové organizace, ty se však specializují na svůj předmět zájmu. Díky i za to, nebýt některých spolků a neziskovek, nebylo by tady už vůbec nic. Ale jiné spolky by bez peněz od města vůbec nedokázaly přežít, natož aby městu s něčím pomohly.

22. komentář napsal(a) roman dne 17.03.2006 v 14:20

No jenže ona je možná chyba, že si každý myslí, že na ty peníze od města má nárok ( fotbal atd ... ). Přece se musí najít způsob, jak říct: "Tak hoši, pokud je Vám zatěžko seškrábout sníh ze střechy máte příští rok dotaci o 10% nižší a když to takhle půjde dál tak další rok žádnou!" Neříkám, že přesně takhle, ale mělo by být jasné že kdokoliv dostane ze společné kasy peníze, šachistama počínaje a fotbalistama konce, tak by si jich měl vážit. Já vím, že v tom jsou zvyky táhnoucí se z minulého režimu, ale prostě dneska je to jinak. On sice bude každý tvrdit, že to vlastně dělá pro město, pro mládež, bude vyzdvihovat své zásluhy, říkat že se na to takhle může vykašlat, ale tomu nemusíte věřit - minimálně ve sportu si myslím většina lidí tímto způsobem ukájí své ambice, ať už trenérské nebo hráčské. Ale myslím, že v tomhle musí být město tvrdé - z převážné části se jedná o koníčky lidí, kteří je provozují a o velmi úzký okruh lidí kolem. Takže bych se vůbec nebál začít tlačit třeba i na ty "profláklé" brigády apod. To je totiž naprosto normální součást občanské společnosti. Buď jsem bohatý a mám na to si cokoliv zajistit takříkajíc "naklíč" anebo holt si to musím z větší části udělat sám.

23. komentář napsal(a) roman dne 17.03.2006 v 14:33

A k tomu zadarmo nehrabe ani kuře v Chotěboři: Podívejte se na web FF pana Pravdy, kde jsou nefalšované fotografie lidí pracujích zadarmo, považte! Řekněte mi jak je možné, že pro V. Pravdu zadarmo pracují( a jsou tam i Chotěbořáci ) a pro město ( myšleno fotbal, hokej, spolky atd ... ) ne? Myslím si, že chyba asi nebude pouze v občanech. Zkusilo vůbec kdy město přijít s nabídkou typu: podívejte fotbalisti, potřebujete druhou travnatou plochu na trénování, město na to v nejbližší době nemá. Co kdyby město zaplatilo bagr a vy dáte 20 lidí na víkend a pustíme se do toho? Zkusili jste to?

24. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 17.03.2006 v 14:47

A to je právě ta akce "Z", takhle se to dělalo za bolševika.

25. komentář napsal(a) roman dne 17.03.2006 v 14:53

No a co? Máte na to abyste jim všechno poplatili? Nemáte! A u Pravdy je to taky Akce Z?Byl jste někdy v zahraničí? V Rakousku je naprosto běžné v menších obcích, že jarní úklid obce dělají občané a sedláci k tomu půjčí traktor. V Rakousku, kde by si jinak pro Euro nechali vrtat koleno - prostě to tam chtěj mít hezký.

26. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 17.03.2006 v 15:15

Správně! V menších obcích. A to v těch, kde lidé drží dohromady a táhnou za jeden provaz. Nevím, možná jsou to v Rakousku všechny. Abychom se vrátili domů: hodně si vzájemně dokážou pomoci v Rankově a v Klouzovech. Pravým opakem je Dobkov a Bílek. Kolem pana Pravdy se pohybuje skupina nadšenců, kterým o něco jde. Stejně tady v Chotěboři funguje například střelecký klub nebo určitá skupina lidí ve farnosti. Kolem kostela a fary se každoročně odpracují stovky hodin zadarmo. Parkoviště a zeleň kolem našeho paneláku také odjakživa uklízejí nájemníci zdarma, i když jsou to všechno pozemky města. Dokonce si sami uklízíme i chodníky, přestože nepřiléhají k naší nemovitosti, takže je má uklízet město. To se Sodomka divil, když jsem mu to řekl! A stejně neuklízí dál, jako ostatně technické služby tuto lokalitu neuklízí celých 16 let. Jenže těch míst ve městě a v místních částech a těch spolků, kde jsou lidé ochotní udělat pro město něco zadarmo nebo navíc, těch rok od roku ubývá. A uliční výbory ani domovníky už opravdu nemáme. Za komunistů se zastupitelé města vybírali (byla jedna jednotná kandidátka) podle čtvrtí a ulic. Každý zastupitel pak měl na starosti jednu část města, o které měl přehled. Zval lidi na brigády, evidoval jim odpracované hodiny, upozorňoval je, že už dlouho na brigádě nebyli a že se dcera hlásí na střední školu a tak podobně. Také sčítal slepice a králíky a měl přehled o spoustě jiných věcí. Tak takhle už to opravdu naštěstí nefunguje.

27. komentář napsal(a) roman dne 17.03.2006 v 15:50

To snad nikdo nechce. Já se Vás ptal, jestli jste se například po sportovcích pokusili vyžádat nějakou spolupráci. Těm snad taky o něco jde - hrát fotbal a mít kde. Pokud zájem nemají ( a pozor, můj syn taky hraje fotbal, takže by se to týkalo i mně ) tak si samozřejmě z městského rozpočtu nezaslouží ani korunu.

28. komentář napsal(a) Patrik F. dne 17.03.2006 v 15:56

Přijde mi, že jeden o voze, druhý o koze. Nikdo tady přece nechce bolševické manýry. Mě nepřijde vůbec nenormální, kdyby prostě jakákoliv organizace, která dostává od města miliony dostala natvrdo podmínku, že musí odpracovat x hodin veřejně prospěšných prací. Každý ve svém "oboru". Když prostě nejsou peníze, nedá se svítit. A pokud nic neudělají, no tak ty peníze nedostanou! Proč by měl fotbalista dostávat miliony, mít nové kabiny, já nevím co ještě a přitom Chotěboř nemá spravenou silnici ani na náměstí? Pokud chcete hrát fotbal, sežeňte si sponzory. Opravdu tady je ve veřejném zájmu všech lidí cpát tolik peněz do sportu a nedostane se vůbec žádné satisfakce? No a co se týče úklidu nájemníků na sídlištích, to je zřejmě neřešitelný problém. Stačí se podívat, jak sídliště vypadají, jak se lidi k sobě chovají a to hovoří za vše. A chtít po nich, aby šli uklízet před barák... Neuklízejí ani v době své služby ve vchodě. Natož aby udělali něco navíc, nezištně...Ale i tak si myslím, že úředníci by měli ze své moci vyžadovat úklid po zodpovědných lidech. Pokud si místostarosta města stěžuje, že v místě kde bydlí Technické služby neuklízí už 16 let, tak se nestačím divit! To už je opravdu něco shnilého ve státě Dánském! Já chci, aby na radnici seděli lidé, kteří si dokážou udělat pořádek ve městě. Pokud to je tak, jak říkáte a na stadionu teče do zcela nových kabin jen proto, že na to správce kašle, tak to je síla. Jak to řešíte? Kdo zaplatí opravu?

29. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 17.03.2006 v 18:29

V Chotěboři funguje spoustu věcí jakousi setrvačností. V roce 2002 se po volbách zdálo, že bude větší vůle tyto věci měnit, jde to však velmi ztuha. Spousta lidí si nechce dělat zle nebo kope za něčí zájmy (byť ušlechtilé, jako je podpora sportu), hodně se zkomplikovala legislativa, Chotěboř se jen pomalu učí být malým okresním městem a ke všemu se čím dál víc nedostává peněz, protože stát bere obce na hůl. Ty bohatší to zatím tak výrazně nepociťují, takže nemají potřebu křičet (nebudou si nahoře dělat zle, co kdyby kápla nějaká mimořádná dotace). Chotěboř to ale už pociťuje dost výrazně, tady v okolí a v regionu jsme na tom nejhůř. Pokud jde o úklid chodníku a technické služby, do roku 2003, kdy jsem se začal rozhlížet na radnici, jsem samozřejmě netušil, že od roku 1991, kdy jsme se do nového paneláku nastěhovali, uklízíme dobrovolně a zadarmo něco, co má uklízet město. Teď už o vím, ale protože TELES chce za každý nový úsek na úklid navýšení platby od města (v rozpočtu na navyšování plateb nejsou peníze) a protože by tento chodník přišel na řadu až mezi posledními, někdy 12 až 36 hodin od začátku sněžení (existuje mapa komunikací podle důležitosti), uklízíme si dál chodník sami. Vlastně tak dobrovolnou brigádou přispíváme městu a šetříme mu peníze. A to nemluvím o velkém jarním úklidu parkoviště a zeleně. Jiní však bydlí nebo mají své provozovny přímo na náměstí a chodník před svojí provozovnou neuklízejí vůbec. Je to vždycky taková hra nervů, kdy už to město nevydrží a nechá na své náklady uklidit sníh před soukromou provozovnou. Kdo chodí často po náměstí, jistě ví, koho tím myslím. A je jich víc než jeden. No a většina velkých sportovních oddílů přežívá jen díky mnohasettisícovým příspěvkům od města. Na jejich obranu musím říci, že se snaží sehnat sponzory a že sponzorské dary pokrývají jejich rozpočet z větší části. Ale jsme chudé město a žádný skutečně výrazný sponzor tady není, takže bez města by oddíly nepřežily.

30. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 17.03.2006 v 18:29

V Chotěboři funguje spoustu věcí jakousi setrvačností. V roce 2002 se po volbách zdálo, že bude větší vůle tyto věci měnit, jde to však velmi ztuha. Spousta lidí si nechce dělat zle nebo kope za něčí zájmy (byť ušlechtilé, jako je podpora sportu), hodně se zkomplikovala legislativa, Chotěboř se jen pomalu učí být malým okresním městem a ke všemu se čím dál víc nedostává peněz, protože stát bere obce na hůl. Ty bohatší to zatím tak výrazně nepociťují, takže nemají potřebu křičet (nebudou si nahoře dělat zle, co kdyby kápla nějaká mimořádná dotace). Chotěboř to ale už pociťuje dost výrazně, tady v okolí a v regionu jsme na tom nejhůř. Pokud jde o úklid chodníku a technické služby, do roku 2003, kdy jsem se začal rozhlížet na radnici, jsem samozřejmě netušil, že od roku 1991, kdy jsme se do nového paneláku nastěhovali, uklízíme dobrovolně a zadarmo něco, co má uklízet město. Teď už o vím, ale protože TELES chce za každý nový úsek na úklid navýšení platby od města (v rozpočtu na navyšování plateb nejsou peníze) a protože by tento chodník přišel na řadu až mezi posledními, někdy 12 až 36 hodin od začátku sněžení (existuje mapa komunikací podle důležitosti), uklízíme si dál chodník sami. Vlastně tak dobrovolnou brigádou přispíváme městu a šetříme mu peníze. A to nemluvím o velkém jarním úklidu parkoviště a zeleně. Jiní však bydlí nebo mají své provozovny přímo na náměstí a chodník před svojí provozovnou neuklízejí vůbec. Je to vždycky taková hra nervů, kdy už to město nevydrží a nechá na své náklady uklidit sníh před soukromou provozovnou. Kdo chodí často po náměstí, jistě ví, koho tím myslím. A je jich víc než jeden. No a většina velkých sportovních oddílů přežívá jen díky mnohasettisícovým příspěvkům od města. Na jejich obranu musím říci, že se snaží sehnat sponzory a že sponzorské dary pokrývají jejich rozpočet z větší části. Ale jsme chudé město a žádný skutečně výrazný sponzor tady není, takže bez města by oddíly nepřežily.

31. komentář napsal(a) roman dne 18.03.2006 v 15:32

No vidíte, a já si myslím, že by se například mělo začít tím, že se budou adresně jmenovat ti co neplní svoje povinnosti stran úklidu sněhu např. na tom náměstí. Pokud se nemýlím, tak je to povinnost a lze to snad i pokutovat ( anebo ani tohle nejde ? )

32. komentář napsal(a) Patrik F. dne 19.03.2006 v 15:50

To M. Linhart: Nezlobte se na mě, ale jen maličkost. Často něco napíšete jako argument a když někdo zareaguje, přejdete to jako by nic. Viz "opravdu drahé přenosné značky"...

33. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 19.03.2006 v 17:08

Adresně jmenovat nelze - zákon na ochranu osobních údajů. Pokutovat nelze - zákon o provozu na pozemních komunikacích. A taková městská policie má jen nepatrně vyšší pravomoci než běžný občan. Pevná značka vyjde na 7 tisíc. Jestli stojí přenosná 2,5 tisíce nebo tři, to nevím, to bych si muse zjistit.

34. komentář napsal(a) Patrik F. dne 19.03.2006 v 17:43

No možná je to jen můj subjektivní názor, ale věřte, že bych si třeba v Břevnické tu přenosnou jednosměrku letos v zimě dovedl představit... 2,5 tisíce mi nepřijde jako přehnaně drahá věc a svůj účel by to splnilo.

35. komentář napsal(a) roman dne 19.03.2006 v 18:14

Chcete tím říct, že když na náměstí někdo neuklidí chodník tak s tím nikdo nemůže nic dělat? A když vy řeknete - pan ten a ten neuklízí chodník, přesto, že mu to přikazuje vyhláška číslo ... - tak to má na starosti zákon o ochraně osobních údajů? To se mi nějak nezdá.

36. komentář napsal(a) kujon dne 19.03.2006 v 19:02

Taky se mi to nezdá... Když můžou být uveřejňováni neplatiči nájemného, tak proč by nemohli být uveřejňováni ti, kteří neuklízejí. Věc druhá je ta, jestli to těm lidem někdo oznámil. Všichni totiž nečtou městské vyhlášky a třeba si myslí, že to má v náplni práce město.

37. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 19.03.2006 v 20:44

Městská policie je upozorňuje, ale zákon má vadu: chybí v něm sankce. Neplatiče nájemného kdysi město zveřejnilo - a porušilo tím zákon. I dočasnou jednosměrku je nutno nejprve schválit na dopravním inspektorátu.

38. komentář napsal(a) Václav Pravda dne 19.03.2006 v 21:29

Takže jsme se opět dozvěděli, že nejde dělat vůbec nic. Ty spousty příkladů z Chotěboře a odjinud jakoby neexistovaly. Jo, s takovýmhle přístupem to fakt nepůjde.

39. komentář napsal(a) morous dne 19.03.2006 v 22:24

a co voda v sokolovně? navrhuji sbírku na opravu vodovodní přípojky, když naši chudáčci sokolové nemají ani groš!!!

40. komentář napsal(a) Robert dne 19.03.2006 v 22:41

Ty Milane, jestli to tvoje " nejde to " už trošku nepřeháníš.Pořád jenom blbě kňouráš.Co takhle konečně udělat něco co jde?

41. komentář napsal(a) Václav Pravda dne 19.03.2006 v 22:51

To morous: Dozvěděl jsem se, že nájemce Sokolovny je ochoten uhradit opravu a že tuto ochotu oznámil. Sokolové ale nechtějí dát k opravě souhlas. Přestože tím komplikují situaci i úřadu práce.

42. komentář napsal(a) Jirka C. dne 20.03.2006 v 06:45

Byla tady řeč o sportovcích a nemalých příspěvcích města na jejich činnost a zařízení. Je třeba si uvědomit, že v minulých komunálnách volbách postavili sportovci dvě kompletní kandidátky a v letošních volbách jich údajně bude ještě víc. A to už nemluvím například o finančním výboru, kde se jeho určití členové "vzbudí" a hlasitě diskutují (lobují) pouze při projednávání dotací do sportu. Velice rychle pochopili, jak si zajistit trvalý přísun peněz z hubeného městskéhorozpočtu a chovají se podle toho. Mají asi chytré rádce.

43. komentář napsal(a) roman dne 20.03.2006 v 06:51

Ad: Sokolovna: To je ovšem síla! Přestože jsou obě strany ve válce, tak si myslím, že toto je opravdové šprajcování! A přesně tohle je okamžik, kdy se soukromý spor nájemce a nájemníka ohledně sokolovny začíná negativně promítat do života občanů města. Docela by mně zajímalo, kolik lidí si nad volebními lístky do komunálních voleb na tohle vzpomene!

44. komentář napsal(a) Patrik F. dne 20.03.2006 v 09:18

V tom mám právě velkou obavu. K volbám půjde jako vždy málo lidí. Když to hodně přeženu, tak to v Chotěboři vypadá, že své věrné mají jen dvě "uskupení". Komunisti a sportovci. Každý z jiného, i když stejného, důvodu. No to jsou skvělé vyhlídky... Protože silně pochybuji, že lidé, kteří věčně na všechno nadávají a remcají, půjdou k volbám a svým hlasem se pokusí něco změnit...

45. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 20.03.2006 v 10:25

To Robert: Děláme spoustu věcí a to jsou ty věci, které jdou. Tady na webu se však diskutující domáhají věcí, které neděláme, protože z nějakého důvodu nejdou. Většina omezení nemá žádnou logiku a lidem je divné, že nejdou. Spousta zákonů a vyhlášek je proti zdravému rozumu. Ti lidé samozřejmě nemohou tyto věci znát, vždyť v současné době v tomto státě platí 100 tisíc zákonů a vyhlášek. Drtivou většinu z nich neznám ani já ani pan starosta, proto se také pokoušíme spoustu věcí rozjet podle selského rozumu. Pak ale přijde někdo z úřadu a klepne nás přes prsty, že to nejde. Následuje obsáhlý právní výklad a pro příště už si to pamatujeme. Občanům to pak populární formou vysvětluji tady na internetu. Jenže čtenáři mých příspěvků si to vysvětlují, jako by to nešlo na můj příkaz. Jsem pro ně prostě poslem špatných zpráv. Leckde se to řeší tak, že se zákony a vyhlášky prostě obcházejí, nedodržují se. To ale není případ Městského úřadu v Chotěboři. Tady je naopak vždy snaha dodržet všechny předpisy do posledního puntíku, a to i ty hloupé a trochu nesmyslné. Je mi úplně jasné, že kdyby všichni podnikatelé měli dodržovat všechny předpisy do posledního puntíku, možná už by tady polovina firem nebyla, protože by musely dávno zkrachovat. Město je ale součástí veřejné správy a mělo by jít v dodržování zákonů a vyhlášek příkladem. Pak ale velmi často narazíte na problém, že to či ono nemůžete udělat, aniž byste něco porušili. V soukromé firmě byste to určitě riskli a lecterý starosta, zejména na vesnici, to riskne taky. Starostové na vesnicích za sebou nemají zástup úředníků, kteří by je na porušování předpisů upozorňovali, a sami většinu předpisů neznají ani znát nemohou. Proto se často pustí do něčeho, do čeho by naše radnice v žádném případě nešla. A diskutující na webu si zřejmě myslí, že bychom do různých věcí měli jít taky a sem tam nějaký ten předpis, který nemá logiku a je proti zdravému rozumu, bychom měli také obejít. Vždy, když tady píšu, že něco nejde, je to proto, že by to bylo proti nějakému předpisu nebo proto, že na danou věc nezbývají v rozpočtu peníze. Jiný důvod není. Jedině ten, že daný problém vůbec nespadá do kompetence města a občané to netuší. To si třeba jedna paní na jaře stěžovala, že už máme zametené celé město, jenom ulici Palackého ještě ne, i když je to v centru města. Paní nevěděla, že komunikace v ulici Palackého je kraje Vysočina a že ji nebude uklízet město, ale Správa a údržba silnic. Město bylo rychlejší a své komunikace si uklidilo o dva týdny dřív než kraj. Ale paní se zlobila na nás.

46. komentář napsal(a) Václav Pravda dne 20.03.2006 v 10:44

Ano, je to tak jak píšete. Ovšem s výhradou. Vy neděláte všechno, co můžete, neděláte celou řadu věcí, které přitom nejsou v rozporu s žádnými pravidly, pomíjíte řadu návrhů a argumentů.

47. komentář napsal(a) Václav Pravda dne 20.03.2006 v 10:50

OK, nezbývá než postavit jednu silnou protikandidátku lidí, kteří podstoupí osobní nepohodlí a překonají se. Ne proto, aby dostali prachy na své koníčky, jako to dobře dělají sportovci (přičemž si neuvědomují, že tímto způsobem brzo přijdou o zdroje, protože nebude kde brát, když město stagnuje a ztrácí). Ale proto, že jim jde o celkovou prosperitu města, o celkový vyvážený rozvoj a o smysluplné věci. Jiná možnost prostě není, sami jste to napsali. Stávající vedení bylo lepší než minulé, ale zdaleka nevyyužilo potenciál. Minulé vedení si brousí opět zuby, ale bude to cesta do pekel a k horšímu. Sportovci si prostě své bepracné peníze budou snažit uhájit, u komunistů netřeba rozebírat.

48. komentář napsal(a) roman dne 20.03.2006 v 11:13

odkaz na prohlášení sokola: http://ichotebor.cz/kultura.php?cla_id=387

49. komentář napsal(a) Vaclav Pravda dne 20.03.2006 v 11:43

Je velmi symbolicke, ze tam neni moznost diskuse. Nektere body prohlaseni nejsou pravdive nebo jsou vyrazne zkreslene.

50. komentář napsal(a) Jilda dne 20.03.2006 v 15:15

To Milan Linhart: Promiňte, můžete jmenovat nějaké tři konkrétní nesmysly obsažené ve vyhlášce nebo v zákonu?

51. komentář napsal(a) Milan Linhart dne 21.03.2006 v 14:04

Je to řada věcí, které omezují pravomoci obcí i městských policií, takže obce i strážníci v řadě případů tahají za kratší konec provazu. Konkretizovat to ale nebudu, protože bych riskoval, že se někteří šejdíři budou bát ještě méně, než teď, a že jim dám návod k použití. Pak by tu byl ještě větší nepořádek, než je. Další problémy, zejména termínové, jsou v zákoně o veřejných zakázkách, se kterými koliduje systém poskytování dotací ministerstva financí. Výsledek je, že když všechno přesně dodržíte, nestihnete dotaci v termínu vypořádat. Vůbec celý systém finanční kontroly veřejných financí způsobuje, že nemůžete na nic operativně reagovat. To obce vylučuje z tržního prostředí, kde jde zejména o rychlost. O nesmyslech v hygienických normách a dalších podobných předpisech vědí soukromí podnikatelé své. My se potýkáme se stejnými problémy, ale na rozdíl od soukromých subjektů je nemůžeme obcházet. Soukromému subjektu často nic jiného nezbývá a často vědomě riskuje pokutu, protože jinak by třeba musel provozovnu zavřít. Obec to však v pořádku mít musí, z případného odhalení nějakého nepořádku by byl veřejný skandál. A případnou pokutu by zodpovědný úředník zaplatil ze svého, to nikdo nebude riskovat. Pak se stává, že něco nejde, je to moc drahé nebo to moc dlouho trvá. Ale předpisy jsou dodrženy na 100%. Dodržování předpisů na 100% je pro městský úřad ukazatel číslo 1. Soukromé subjekty mají trochu jiná kritéria než dodržování předpisů za každou cenu. To by neudělaly žádný zisk a konkurence by je sežrala. A protože kontroly nejsou tak časté, většinou se to i vyplácí a z nedodržování předpisů se stává zvyk. Kdo například dodržuje přesně Zákoník práce, vzorně proplácí přesčasy a platí práci o víkendech? Město ano. Poslední dobou mě žádný předpis, na který jsem narazil, nerozzuřil. Až se něco zase objeví, dám vědět.

52. komentář napsal(a) Jilda dne 21.03.2006 v 17:21

Víte, nic za tím nehledejte, ale často čtu, že jsou nějaké vyhlášky nebo zákony nesmyslné, že jsou evropské směrnice nesmyslné, že nás omezují, ale když se ptám po konkrétním příkladu, nikdo mi ho není schopen dát, nebo se nakonec ukáže, že je to jinak (např. evropská směrnice o značkách, nebo že se zelenina a maso musí skladovat odděleně - to ale není nesmyslné, a tak dále a tak podobně). Existuje spousta novodobých mýtů, které se tradují, ale o kterých nikdo neví, jak vlastně vznikly. Jestli tohle není také jeden z těch mýtů (i když si o našich zákonodárcích nedělám pražádné iluze, stačí se podívat na přenosy z parlamentu a poslechnout si nějaké ty moudré komentáře poslanců)... No nic, Jirka C. si asi musí rvát vlasy hrůzou z toho, jaké řeči se na jeho stránkách vedou. Má-li jaké. Myslím vlasy. :-))

53. komentář napsal(a) Jirka C. dne 22.03.2006 v 08:06

Víš, Jildo, ono tak možná ani nejde tak o nesmyslnost faktickou, jako jak bych tak řekl nesmyslnost úrovně centralizace, kterou ony normy nastolují. Rozsah a úroveň podrobnosti agend a mantinelů, které ony normy nařizují. Nevím, co je cílem, ale dle mého - doufám - zdravého rozumu by se mělo jít spíše cestou zveřejňování všeho, zprůhlednění a zjednodušení než cestou tuhé centralizace, dalších desítek razítek a nařizování už pomalu jakým ořezávátkem si má úředník ořezat tužku. To akorát vede k zdražování úřadu, složité (=drahé) kontrolní činnosti a k podstatnému znesnadnění, prodloužení a zdražení mnoha potřebných rozhodovacích procesů.

54. komentář napsal(a) Jilda dne 22.03.2006 v 08:53

Souhlasím s tebou, Jirko. Někdy mě fascinuje, kolik zákonů, vyhlášek a všelijakých předpisů se snaží usměrňovat život člověka v této naší společnosti (která si říká západní, euroatlantická, demokratická nebo já nevím jak), respektive - na všechno je zákon, vyhláška nebo nějaký předpis. I když si jen tak kráčíš po ulici s úsměvem na rtech, stejně něco porušuješ, přinejmenším jdeš prostředkem, ačkoliv vyhláška nařizuje jít vpravo...

Přidat komentář

Povinné položky jsou jméno, komentář a antispam; e-mail nebude zveřejněn. Slouží pouze k případnému kontaktu s komentujícím. Komentáře vulgární nebo nesouvisející s příspěvkem mohou být a také budou vymazány. Nepoužívejte HTML značky, budou odfiltrovány.

Ochrana proti komentářovému spamu

Do políčka napište tři nuly (čislicemi) a poté můžete